Zkušebna a studio pro Ostravu!!! Domov zesilovačů Friedman!!!

Zkušebna a studio Jakubka Ostrava

recording

PreSonus Sceptre S6

Po zkušenostech s monitory KRK Rokit 5G, PreSonus Eris E5 a Eris E8 jsme se rozhodli investovat o něco více prostředků, tedy peněz, do poslechu a přivezli jsme menší z dvojice koaxiálních near field monitoru od PreSonusu, konkrétně 6ti palcový model Sceptre S6. A po zkušenostech jsme přesvědčeni, že se tato investice vyplatila. Tyhle monitory jsou úžasné hned z několika úhlů pohledu.

S6-front



Takže, popořadě. Koaxiální design reproduktorů je záležitost, kterou se inženýři snaží vyřešit už řadu let, a to s většími nebo menšími úspěchy. V tomto případě konstrukci PreSonus pojmenoval CoActual™, povedla se a výsledek je opravdu slyšet. Konstruktér Davem Guness, viceprezident pro výzkum a vývoj ve Fulcrum Acoustic navrhl 32-bit, 96kHz, dual-core, aktivní DSP, který pomocí technologie Acoustic TQ (Temporal equalization), který kompenzuje fyzikální problémy způsobené koaxiální konstrukcí výsledkem čehož je čistší stereo obraz a hlubší hloubku poslechu, to vše umístil do vinylově laminátové konstrukce s 6.25" basovým a 1" výškovým měničem, oba pumpující 90W z Class D zesilovačů, takže pár těchto monitorů pohaní čtyři velmi kvalitní aparáty. V metrové vzdálenosti je SPL 109dB, a je to opravdu slyšet. Další super věcičkou je všemožná ochrana, kterou monitory mají. RF interference, přepětí ze sítě, přehřátí, lupnutí při zapínání a vypínání, subsonický filtr a samozřejmě zkratová pojistka. To je soupis problémů, které s Sceptre mít nebudete. Co se týká konektivity, ta je také velmi všestranná, konkrétně zapojíte XLR kanón nebe jack 6.3, samozřejmě symetrické.

S6-back-pannel

A když máte zapojeno, můžete poslouchat zvuk od 52Hz do 20kHz, takže skoro jistě víc, než vezme naše ucho. A zde je další výhoda, a sice tzv Akustické ladění, tedy nastavení hlasitosti HF měniče (0 dB, +1 dB, -1.5 dB, -4 dB); korekci místnosti (0 dB, -1.5 dB, -3 dB, -6 dB), kterou nastavíte pokud máte monitory příliš blízko stěny; high pass filter (vypnuto, 60 Hz, 80 Hz, a 100 Hz, -24 dB/na oktávu) pro připojení subu a vstupní citlivost +4 dBu nebo -10 dBV, pokud tedy máte nějaké “amatérské” články ve vašem audio řetězci.
Tyhle monitory jsou naše hlavní už několik týdnů a určitě jsou zatím naše nejlepší. koaxiální konstrukce opravdu rozšiřuje stereo pozici, slyšíte skvělý zvuk nejen v přesném centru mezi dvěma monitory, ale pozice je mnohem širší, takže monitory slyší velmi přesně i hudebníci, kteří výjimečně mohou sedět s vámi v poslechové místnosti. Jsme s těmito přístroji velice spokojeni, v této cenové relaci jistě nenajdete ani jen podobně vybavené near field monitory. Hodnota, kterou za svě peníze dostanete je opravdu fantastická.
Takže až budete uvažovat, kam půjdete nahrávat váš příští projekt, u nás ho nejenom dobře nahrajete, ale hned si ho i skvěle poslechnete.

Těšíme se na vás.

PreSonus Monitor Station

Dalším nenápadným zařízením, které oceníte více až používáním, je Monitor Station, rovněž od naší oblíbené firmy PreSonus. Tahle krabice spojuje několik zařízení do velmi kompaktní a elegantní stolní jednotky. Po té co na vstupy připojíte výstup z vaší zvukové karty, získáte jako mávnutím kouzelným proutkem sluchátkový zesilovač se čtyřmi výstupy, každý se svou regulací hlasitosti. Už toto je jedno samostatné zařízení, které pokud vlastníte, tak můžete odnést do live room a rozšířit tak počet poslechů pro muzikanty, pokud nevlastníte tak za něj v budoucnosti zbytečně neutrácet. Zároveň do Monitor Station můžete zapojit tři páry poslechových monitorů a ty plynule zapojovat a odpojovat, a prověřit tak zvuk svého mixu na velkých i malých studiových monitorech a případně i na počítačových plastikových bedýnkách. A to vše mačkáním tlačítek na ovládacím panelu, bez nutnosti odsunovat skříň se zvukovkou a hledat delší kabely. Kromě hlavního výstupu můžete do přístroje zapojit ještě monitor mix, takže vám z hlavních monitorů hraje něco jiného než hudebníkům ve sluchátkách například. Do třetího vstupu klidně bodněte gramofon a o přestávkách si pouštějte ve studiu i v live room vinylové lahůdky, proč ne! Poslední, ale velmi důležitou vlastností je zabudovaný mikrofon, případně možnost zapojit do Monitor Station jednu zbytečnou SM7B, která se stejně jen tak váli ve skříni a dát si ták záležet na kvalitním zvuku ve sluchátkách hudebníků. Takže pantograf nad mixem, který stále překážel, můžete konečně odmontovat.

monitorstation

Tento přístroj, který byl nedávno nahrazen generací 2, je absolutně nepostradatelný pracant, který ušetří místo v racku nebo na stole, zjednoduší zapojení a zredukuje počet kabelu kolem klávesnice, umožní přenést jeden mikrofon do live room, a celkově výrazně zjednoduší monitoring a komunikaci do live room. Nejedná se o levný kousek, ale cca 8 tisíc je zcela odpovídající cena.
Doporučujeme jako extra doplněk.

PreSonus FaderPort

Dalšími kousky, které jsme se rozhodli hlouběji představit, jsou dva nenápadní pomocníci od PreSonus. Tahle firma opravdu zná studio a proto je jejich hardware, ale i software velice praktický. Zcela jistě to platí o nijak nápadném zařízení PreSonus FaderPort. Toto už nějaký pátek staré zařízení je vlastně hardware ovladač k libovolnému DAW software. U nás ho používáme s našim hlavním DAW, tedy Studio One. Jelikož oba pocházejí z dílny PreSonus, tak si podle očekávání spolu velmi dobře rozumí. Po vybalení z krabice bylo spojení navázáno za několik málo minut, a od té doby nejsou žádné problémy. Samotný přistroj je celkem vhodné velikosti, u nás ho máme na levé straně pro ovládání levou rukou, ale stejně dobře by mohlo být i vpravo. Ovladač má motorizovaný fader, který ovládá právě aktivní stopu, a to hlasitost, nebo automatizaci, či libovolnou určenou hodnotu (stereo pan, ale dá se naprogramovat i na kterýkoliv parametr pluginu). V dolní části je ovládání transportu, které je velmi pohodlné, a velmi rychle zapomenete na mezerník a ostatní klávesové zkratky.

faderport

K ovladači je možné připojit libovolná nožní spínač, a pak ovládat ještě další parametr nohou. S tím ale nemáme zkušenosti, ale vypadá to určitě zajímavě. Pro napájení je nutné použít externí zdroj, bez něj je motorový fader nepohyblivý a to je celkem důležitá vlastnost. Dovedu si ale klidně představit, že při nahrávání v exteriéru nebo na výjezdu postačí napájení z USB kabelu, které zaručuje kromě pohonu faderu zcela plnou funkčnost. Hlavní výhodou je, že přenesete všechny hlavní ovládací prvky až několik metrů od počítače, takže můžete sami sebe nahrávat, byt blíže hudebníkům a podobně, pokud tedy nahráváte a režírujete v jedné místnosti. U nás máme oddělený live room a studio, toto tedy není pro nás důležité. Jednoduchost a pohodlí, zejména při zapisování automatizace, přeskakování aktivních stop a ovládání transportu jednou rukou, zatímco prvou rukou dále ovládáte myš je natolik nakažlivé, že po cca roce používání je zcela nepředstavitelné pracovat bez FaderPort.
Zařízení je vcelku bytelné, není třeba se obávat o něj opřít ruku a vypadá, že pár let přežije bez problémů. Jak jsem již psal, programování spolupráce s Studio One je zcela triviální, v podstatě vše funguje přímo po prvním zapojení, náročný uživatel jistě připojí i nožní spínač.
Opravdu to byly velmi rozumně investované 3 tisíce korun. Doporučujeme.

PreSonus RC500

RC500 023

Tak a je tady další přírůstek. A jak říkal Milouš Jakeš, sedí a bude tady sedět. A taky že jo, sedí v racku krásně a doufám, že tam bude sedět hodně dlouho.
Když jsem se rozhodl pro další předzesilovač, bylo jasně, že to bude tranzistorový kousek. Lampovou 610 MKII už v racku mám, takže teď jsem chtěl něco jiného. A vzhledem k tomu, že jsem tak trochu zatížený na PreSonus (co od nich vlastně nemam???) bylo rozhodování celkem jednoduché. Na 700ku ani 600ku jsem vůbec nemířil, a proto jsem důkladně pročetl recenze ne nejlevnější nový přírůstek do PreSonus preamp stáje, RC500, a ty všechny ji pořádně vychvalovaly. No a tak na sklonku roku jsem se rozhodl pro předčasný vánoční dárek, a nedělil jsem si ji. A teď k tomu, jak to s tou 500kou vlastně je. Krabice není display kartón, takže vypadá celkem nevábně, to je fakt. Ale podobně jako krabice Universal Audio, prostě ani tento výrobce nepotřebuje ohromit krabicí a spoléhá na to, že jí stejně rychle založím do sklepa budu se kochat krasavcem uvnitř.

RC500 022

A to je pravda. Jako ošklivé káčátko se z obyčejné kartonové krabice vyloupnul krásný přístroj. RC500 je jedno-rakový kousek, široký jenom nějakých 20cm, takže opravdu působí velmi jemně a křehce. Ale to je jen první zdání, které jak je známo vždy klame. Na první pohled a dotek je vidět a cítět řemeslná dokonalost a důkladnost každého detailu. Přepínače jsou velmi dobře padnoucí a ačkoliv jsou malé působí dojmem, že něco vydrží. Potenciometry mají dostatečný odpor, takže se s nimi otáčí dobře, ale ne nějak příliš lehce. Gain regulátory mají prostřední pozici označenou skokem, takže se dají vrátit na nulu velmi lehce i poslepu. Jenom snad ta písmenka a čísla jsou trochu moc malá, a v přítmí studia to může být, a už také byl, problém. Naštěstí se většina potenciometrů ovládá stejně po slepu, kdy člověk spíše poslouchá zvuk a přitom kouká na interpreta.
No a pak jsem RC500 zapnul. Nejprve jsem ji vyzkoušel jako DI na basu dole v live room, a šlapala velmi dobře. Kompresor i EQ jsou velmi citlivé, nastavit GR -3dB bylo celkem jednoduché. Zvuk byl o hodně živější než jenom z komba Hartke. 3 pásmový EQ byl schopen velmi pěkně natvarovat zvuk mojí obyčejné basy.
Po tomto krátkém testu jsem nového obyvatele zabudovat na stálé místo v mém studio racku. Už tam moc pozic nezbývá, tak jsem neexperimentoval a posadil RC500 na dolní pozici. Napájení je naštěstí v krabici přístroje a ne přes oddělený zdroj, takže jsem zapnul 220V lehce z napěťového filtru.

RC500 028

Samotné audio vodiče jsem pozapínal do patch bay, dokonce se zdá, jsou pozlacené, takže také toto působí velmi věrohodným dojmem.
Jelikož tento preamp disponuje send out a return insert, zapnul jsem do interface jeden výstup z send, jako čistý, jenom po průchodem předzesilovačem, a druhý z výstupu, takže po průchodu kompresorem a EQ. To je jedna z výhod, kdy můžete nahrávat čistý i upravený signál a rozhodnout se až po náběru přímo v počítači. A stejně lze poslat signál z jiného preampu nebo z počítače do kompresoru a EQ pro hybridní zpracování. To je v podstatě nejjednodušší cesta jak vypadat jako super profesionál. Rozhodně je nutné tvrdit, že je to jediná cesta, jak dostat jakž takž zvuk .

RC500 029

Práce s tímto preampem je velice jdnoduchá a příjemná, působí opravdu profesionálně a zvukově jistě vylepší zvuk tam, kde je k dispozici pouze jednoduchý interface, nebo se prostě zabodne zdroj signálu přímo do karty počítače.
Co dodat, preamp je to krásný, zvukově i řemeslným zpracováním. Jak píše PreSonus v návodu, je vyroben tak, aby vydržel na celý život. A opravdu se na to zjevně chystá. Pokud se s ním budu loučit, tak určitě ne z nespokojenosti. Jedná se o zcela profesionální přístroj za relativně přijatelnou cenu.

Doporučuji vyzkoušet třeba u nás ve studiu.