Zkušebna a studio pro Ostravu!!! Domov zesilovačů Friedman!!!

Zkušebna a studio Jakubka Ostrava

lampový zesilovač

45 let metalu – Laney Ironheart IRT Studio

Tak je to 45 let od natočení první desky Black Sabbath, a tak je nejvyšší čas si pořídit do studia zvukovou metalovou klasiku na kterou už tolik let hraje Tony Iommi, tedy lampovou hlavu Laney. Tyto kousky byly podle reklamního letáku stvořeny v kovárnách černé země, a tím, že u nás máme k černé barvě velmi blízko nejen obrazně (černá Ostrava!), tak to bylo rozhodování celkem lehké. Díky super vybavení padla moje volba na Ironheart IRT Studio.

Laney-right-side

Tento kousek je totiž totální hybrid. Může žít životem klasické hlavy a sedět na 412, ale v balení jsou i rack ears, takže jej můžete v klidu založit do 19 racku, což já určitě udělám (prostě se mi 19 rack velice líbí!!!). No a díky skvělému vybavení s všemi možnými výstupy na zadní straně se může tahle metalová hlava lehce proměnit v plnohodnotný kytarový počítačový interface, což důkladněji popíšu o kousek později.



Takže jako hlava, je tato 2U škatule, vyrobená z černé oceli, mimochodem působí hrozně bytelně, 15W zesilovač osazený třemi ECC83 v předzesilovači a dvěma EL84 v koncovém stupni. Má tři samostatné kanály označené Clean, tedy totálně čistý zvuk bez možnosti nastavené zkreslení, Rhytm s vlastním gain, EQ a hlasitostí, a Lead s tímtéž. Všechny tři kanály pak ještě procházejí ovladačem dynamiky, který mže při nízké hlasitosti více rozhýbat reproduktor v basech, takže i při nízké hlasitosti bude bedna znít plně, tónovou clonou podobnou jako na potenciometru kytary, tedy basy vlevo a výšky vpravo, a pak digitálním volitelným reverbem. Všechny tyto možnosti je možné přepínat přiloženým nožním ovladačem. Ačkoliv se to zdá jednoduché, bylo to pro mne trochu oříšek, neboť na čelním panelu nejsou mikrospínače, ale klasické páčky nahoru/dolu, ale po chvilce laborování a požitím metody pokus/omyl jsem na přepínání přišel. Prostě musíte na zesilovači všechno zapojit a pak ovládat pouze nohou. Pokud vám do toho někdo vstoupí, tak po určitém zacvičení to není příliš obtížné dostat znovu do pohotovostní polohy . Další zajímavostí na čelní straně jsou dva nástrojové vstupy. Tahle mrška totiž buď tlačí plných 15W z vrchního vstupu, nebo pokud hrajete v paneláku večer po desáté, tak sotva 1W ze spodního vstupu. To je celkem zajímavé řešení, nemusíte nic přepínat na zadní straně přístroje, takže prostě jenom kytaru přehodíte dolu a hrajete na plný výkon ale přitom potichu. Další zajímavostí je, že EQ knoflíky můžete potáhnout k sobě, potenciometr se povysune, ukáže se zřetelné červené označení (velmi dobře viditelné, opravdu se to nedá nevidět) a ovládání basů, středů a výšek je pak rozšířené, což je celkem zajímavá vychytávka. Nic o čem je třeba napsat domů, ale nestěžuji si. Jo a už jsem řekl, že reverb je velmi povedený? Ne? Takže, reverb je velmi povedený. Zvuk je moc pěkný a není potřeba Boss RV5, který tím pádem dáte buď druhému kytaristovi (no to asi ne, že) nebo ho zapojíte do dalšího zesilovače (to asi spíš).

Laney-left-side

Ale nejvíce zajímavostí je našlapáno na zadní straně zesilovače. Kromě výstupu pro repro (žádné překvapení na této frontě) s přepínáním impedance, je tady XLR výstup DI s volitelnou emulací bedny, vstup aux pro přehrávač (celkem na nic), efektová smyčka s nastavením vstupního napětí (to je fajn), vstup pro nožní přepínač a hlavně USB zdířka a re-amp výstup. A to je to nejzajímavější.
Ale nejprve zvuk. Ten je opravdu velice nakloněn modernímu hard rock a metal, tam se asi bude cítit IRT nejlépe. Gainu je dost pro všechny, pre-boost je vždy připraven a zvuk je opravdu hutný a plný. Nastavení různých barev je díky dvěma EQ velice flexibilní, vytahovací potenciometry lehce, ale opravdu jenom lehce, pomohou nastavit to co potřebujete. A už jsem řekl, že reverb je velmi povedený? Aha, řekl. No je opravdu povedený, zvuk je velice příjemný i v metalovém zabarvení. Výkon je do zkušebny a studia zcela dostatečný, 4x12 bednu naplní bez problémů a tím, že je výstup DI s emulací, může se při živém hraní bez problémů napíchnout přímo do mixu a je vystaráno.
A ještě pár slov ke funkci zvukové karty. Ta je opravdu na vysoké úrovni. Přes USB kabel jsem IRT nabodl do Macu, a bez nutnosti nějaké instalace byl přístroj hned připraven. Pokud máte již jeden zvukový interface, je nastaveni agregovaného audio zařízení jen o něco málo složitější a detail jak na to se zanedlouho objeví na našem YouTube kanále. No a když už to je zapojeno tak dál je to super jednoduché. Do Studio One jsem přidal dvě stopy, po USB kabelo jdou totiž dvě stopy oběma směry, a začal nahrávat. Do jedné stopy jde zvuk přímo ze vstupu zesilovače, tedy čistá kytara (pokud nepoužíváte krabičky) a do druhé pak finální zvuk s emulací 4x12 bedny. Já jsem ještě vytáhl emulovaný výstup pře DI, ten má o dost lepší zvuk než USB. Ale to vůbec nevadí, protože po skončení nahrávky prostě přesměrujete čistou stopu nazpět do IRT, vezmete propojovací nesymetrický kabel, a spojíte výstup ze zadní strany do kytarového vstupu vpředu, přidáte další stopu ve vašem DAW, nastavíte ji na USB finální vstup, zapnete nahrávání a váš počítač hraje čistý zvuk, ten jde do zesilovače jakoby z kytary, vy můžete nastavit požadovaný zvuk přímo na zesilovači, a ten ihned nahrajete nazpátek do další stopy. Paráda. Díky tomu, že Ironheart IRT Studio má zabudovanou výstupní impedanci, nemusíte vůbec zapínat bednu a hrajete a nahráváte tedy pouze se sluchátky. Ideální, jednoduché, velmi elegantní.
Takže velmi solidně zpracovaný kus hardware, skvělý zvuk, nadstandardní doplňková výbava pro počítačové hudebníky. Za nemnoho peněz tedy opravdu hodně muziky. A té muziky může být ještě více, pokud si Laney zvuk přijdete vyzkoušet k nám i vy. Tak neváhejte, už se na vás těšíme.

Nové lampy ve studiu – Randall RD20HE

Dlouho jsem se rozhodoval jestli ano, a potom skoro stejně dlouho jaký kytarový lampový zesilovač vlastně ve studiu potřebujeme. A jelikož jsem nebyl schopen tuhle zapeklitou hádanku rozhodnout, koupil jsem raději hned zesilovače dva. Ten první je Randall RD20HE Diavlo a druhý přijel Laney Ironheart IRT Studio. Začneme s 20W hlavou Randall. Tp, že ji chválí Ola Englund a podobnou, jen větší má za sebou Kirk Hammet a Scott Ian je jistě také důležité. Takže rozhodně se jedná o silnou porci gainu, pořádně metalovou hlavu. Dva kanály a boost nabízejí rozhodně dostatek zvukových možností. A opravdu, není třeba se bát čistého zvuku, tato hlava si velmi dobře poradí i s kytarou bez tubescreameru. Všechny tyto volby se přepínají nožním přepínačem, který je součástí dodávky. Vůbec přístroj je celkem slušně vybaven, efektová smyčka, DI se simulací 4x12 reprobedny a volitelné impedance připojené bedny. EQ je společné pro oba kanály, samostatný gain a tlačítko boost, a pak hlavní hlasitost a presence, jež jsou na konci ovládačů. Přístroj celkově působí robustním dojmem, je velmi lehce přenosný a po zapojení celý hraje do červena díky LED a elektronkám.

Randall-in-control-room

Hlavu jsem postupně připojil k Randall Trasher 412A, Marshall MG412 a dvěma Blackstar HT110. Každá bedna pochopitelně dodala aparátu svůj specifický zvuk, ale tenhle malý loudil dokázal lehce utáhnout i tu 400W obludu od Randall a mým uším ty Celestion G12 zněly asi nejlépe. No a ten zvuk je opravdu jako z 5150, ale za skoro polovinu peněz (a se zárukou na 3 roky, dodávám). Hard rock zvuk z ní vytáhnete bez nejmenších problémů. Pokud je na zkresleném kanále zapojen boost, je slyšet celkem zřetelně rachocení, což je ale pochopitelné díky konstrukci zesilovače, a lehce odstranitelné nepostradatelnou krabičkou NS2 od Boss. Zkoušel jsem i zapojit Boss OD2, což je ale relativně zbytečné, protože zkreslený kanál má sám o sobě skvělý zvuk. Zesilovač velmi přesně reaguje na různé kytary a snímače, takže vyloudit nepřeberné množství zvuků není vůbec problém.
Prostě tenhle středně cenově dostupný Randall udělá ve studiu a určitě i na živo pořádný randál a vypadá i v ruce je cítit, že na výrobě nešetřili, takže doufám, že nám ve studiu vydrží dlouho.


Takže pokud vaše kytarová skupina potřebuje znít hodně rokově neváhejte a přijďte nahrávat k nám.