Zkušebna a studio pro Ostravu!!! Domov zesilovačů Friedman!!!

Zkušebna a studio Jakubka Ostrava

PreSonus RC500

RC500 023

Tak a je tady další přírůstek. A jak říkal Milouš Jakeš, sedí a bude tady sedět. A taky že jo, sedí v racku krásně a doufám, že tam bude sedět hodně dlouho.
Když jsem se rozhodl pro další předzesilovač, bylo jasně, že to bude tranzistorový kousek. Lampovou 610 MKII už v racku mám, takže teď jsem chtěl něco jiného. A vzhledem k tomu, že jsem tak trochu zatížený na PreSonus (co od nich vlastně nemam???) bylo rozhodování celkem jednoduché. Na 700ku ani 600ku jsem vůbec nemířil, a proto jsem důkladně pročetl recenze ne nejlevnější nový přírůstek do PreSonus preamp stáje, RC500, a ty všechny ji pořádně vychvalovaly. No a tak na sklonku roku jsem se rozhodl pro předčasný vánoční dárek, a nedělil jsem si ji. A teď k tomu, jak to s tou 500kou vlastně je. Krabice není display kartón, takže vypadá celkem nevábně, to je fakt. Ale podobně jako krabice Universal Audio, prostě ani tento výrobce nepotřebuje ohromit krabicí a spoléhá na to, že jí stejně rychle založím do sklepa budu se kochat krasavcem uvnitř.

RC500 022

A to je pravda. Jako ošklivé káčátko se z obyčejné kartonové krabice vyloupnul krásný přístroj. RC500 je jedno-rakový kousek, široký jenom nějakých 20cm, takže opravdu působí velmi jemně a křehce. Ale to je jen první zdání, které jak je známo vždy klame. Na první pohled a dotek je vidět a cítět řemeslná dokonalost a důkladnost každého detailu. Přepínače jsou velmi dobře padnoucí a ačkoliv jsou malé působí dojmem, že něco vydrží. Potenciometry mají dostatečný odpor, takže se s nimi otáčí dobře, ale ne nějak příliš lehce. Gain regulátory mají prostřední pozici označenou skokem, takže se dají vrátit na nulu velmi lehce i poslepu. Jenom snad ta písmenka a čísla jsou trochu moc malá, a v přítmí studia to může být, a už také byl, problém. Naštěstí se většina potenciometrů ovládá stejně po slepu, kdy člověk spíše poslouchá zvuk a přitom kouká na interpreta.
No a pak jsem RC500 zapnul. Nejprve jsem ji vyzkoušel jako DI na basu dole v live room, a šlapala velmi dobře. Kompresor i EQ jsou velmi citlivé, nastavit GR -3dB bylo celkem jednoduché. Zvuk byl o hodně živější než jenom z komba Hartke. 3 pásmový EQ byl schopen velmi pěkně natvarovat zvuk mojí obyčejné basy.
Po tomto krátkém testu jsem nového obyvatele zabudovat na stálé místo v mém studio racku. Už tam moc pozic nezbývá, tak jsem neexperimentoval a posadil RC500 na dolní pozici. Napájení je naštěstí v krabici přístroje a ne přes oddělený zdroj, takže jsem zapnul 220V lehce z napěťového filtru.

RC500 028

Samotné audio vodiče jsem pozapínal do patch bay, dokonce se zdá, jsou pozlacené, takže také toto působí velmi věrohodným dojmem.
Jelikož tento preamp disponuje send out a return insert, zapnul jsem do interface jeden výstup z send, jako čistý, jenom po průchodem předzesilovačem, a druhý z výstupu, takže po průchodu kompresorem a EQ. To je jedna z výhod, kdy můžete nahrávat čistý i upravený signál a rozhodnout se až po náběru přímo v počítači. A stejně lze poslat signál z jiného preampu nebo z počítače do kompresoru a EQ pro hybridní zpracování. To je v podstatě nejjednodušší cesta jak vypadat jako super profesionál. Rozhodně je nutné tvrdit, že je to jediná cesta, jak dostat jakž takž zvuk .

RC500 029

Práce s tímto preampem je velice jdnoduchá a příjemná, působí opravdu profesionálně a zvukově jistě vylepší zvuk tam, kde je k dispozici pouze jednoduchý interface, nebo se prostě zabodne zdroj signálu přímo do karty počítače.
Co dodat, preamp je to krásný, zvukově i řemeslným zpracováním. Jak píše PreSonus v návodu, je vyroben tak, aby vydržel na celý život. A opravdu se na to zjevně chystá. Pokud se s ním budu loučit, tak určitě ne z nespokojenosti. Jedná se o zcela profesionální přístroj za relativně přijatelnou cenu.

Doporučuji vyzkoušet třeba u nás ve studiu.